Gå till innehåll
Stjärnholms Ryttarförening

Utdrag belastningsregister

Du som arbetar hos oss eller sitter i styrelsen - dags att visa utdrag ur Polisens belastningsregister. Utdraget ska visas senast 28 februari 2024.

Utdrag Belastningsregistret för personer som arbetar med barn

Alla ridlärare, styrelseledamöter och anställda hos Stjärnholms Ryttarförening som fyller minst 16 år under 2023 ska själva gå in på Polisens hemsida och begära ett registerutdrag för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du skriver ut begäran, undertecknar den och postar till Polisen, eller använder Polisens tjänst registerutdrag via e-tjänst som du hittar på länken ovan.

Utdraget får vara högst ett år gammalt när du visar upp det.

Du visar eller skickar utdraget till Ulla, Titti, Heléne eller Emily. Utdraget visar om belastningsregistret var tomt eller innehöll någon tidigare dom. Utdraget visar alltså enbart domar (inte misstankar) och enbart vissa brott som är relevanta för arbete med barn och unga. Du får sedan tillbaka ditt utdrag (om du valt visa på papper) – Stjärnholms Ryttarförening tar ingen kopia och sparar inga uppgifter mer än att du uppvisat dokumentet.

Om utdraget är tomt är du färdig och vi tackar dig för hjälpen! Vi kommer göra nya kontroller vartannat år för befintliga anställda och naturligtvis löpande för nytillkommande anställda och styrelseledamöter. Om utdraget visar att personen dömts för något brott innebär det normalt sett att föreningen inte har förtroende för personen längre och att man inte kan ha uppdrag hos oss. Det kommer dock alltid ske en bedömning från fall till fall. Styrelsen kommer att lämna besked skyndsamt till den berörda personen. All hantering sker med sekretess.

Det är ett krav att visa upp utdraget för att få vara anställd eller styrelseledamot i föreningen. Man kan alltså inte välja att låta bli och samtidigt fortsätta som vanligt som anställd/inom styrelsen. En viktig del i förtroendet är att alla behandlas lika.

Stjärnholms Ryttarförenings styrelse tackar för att du är ledare/arbetar i vår förening och ser fram emot ett smidigt samarbete med detta, som ett led i arbetet med att höja kvaliteten och förtroendet! Kontaktpersoner vid frågor Christine ”Titti” Schoultz 070-8334384 eller christine.schoultz@telia.com

En bild

Publicerad: 2023-12-16