Stjärnholms Ryttarförening

Föreningen

Stjärnholms Ryttarförening driver en kvalitetsmärkt ridskola i Stjärnholm. Vi har ca 320 elever var vecka och 27 ridskolehästar. Ridskolan fungerar som en ungdomsgård

Visste du att:

• Vi har ca 400 medlemmar och bildades 1971
  • Totalt rider ca 320 elever varje vecka på vår kvalitetsmärkta ridskola
  • Det är 39 hästar och ponnyer på anläggningen, varav 27 ägs av föreningen
  • Vår ungdomssektion SUS anordnar årligen avsutten verksamhet såsom spökkvällar
  • Vi är den största ungdomsföreningen i Oxelösund
  • Förutom ridavgifter, kommunala bidrag och sponsring behövs medlemmarnas engagemang och insatser för verksamheten
  • Vi äger vårt ridhus och hyr stallarna av Oxelösunds kommun
  • Våra hästar äter grovfoder för ca 540 000 kr per år

De gemensamma faktorerna i vår ideella förening är intresset för hästar och ridutbildning, samhörighet och föreningskänsla. Vi har en väl fungerande ungdomssektion (SUS) och tävlingssektion. Vår ridskola erbjuder en bred verksamhet med hög kvalité inom hästsport för alla även de med funktionsvariationer. Ungdomssektionen SUS anordnar avsuttna aktiviteter såsom spökkväll, rykttävlingar m m.

Verksamheten
Föreningen bedriver lektions- och kursverksamhet 7 dagar/vecka. För de yngsta anordnas knatteridning. Antalet ridande varierar mellan 6-10 /grupp.

Utöver lektionsverksamheten anordnas det årligen både hopp- och dressyrtävlingar. Vi samarbetar med Realgymnasiet vars elever får sin häst och ridutbildning hos oss. Vi samarbetar bl a med Röda Korset för att erbjuda ridning för de med funktionsvariationer.

Ungdomssektionen SUS anordnar välbesökta avsuttna arrangemang.

Anläggningen
Klubben förfogar över en anläggning med eget ägt ridhus 20×60 m, en mindre och en större sandbana samt 2 ridleder. Stallarna hyrs av Oxelösunds kommun och hyser 40 hästar och ponnyer varav 11 är privatägda. En samlingsplats, inte bara för ridelever, utan även för föräldrar, anhöriga, tävlingsryttare och publik. Allt vackert beläget vid Stjärnholms stiftsgård och kyrka. Vi har en aktiv miljöpolicy.

Personalen
Ridskolan leds av ridskole och stallchefen tillsammans med stallpersonal och instruktörer. SRFs personal arbetar professionellt och kvalificerat med medlemmarnas ridutbildning och trivsel samt med utbildning och vård av hästarna.

Hjärtat i klubben – hästarna
Utan våra älskade hästar hade vi ingen förening. Hästar som ska passa i ridlekis och i avancerade dressyr- och hoppträningar.

SRFs hästar håller en mycket hög standard och vi har höga krav på deras välbefinnande.

Publicerad: 2023-10-11

Senast uppdaterad: 2023-11-01